torsdag 5. mars 2009

Dette har vi jobbet med detteskoleåret:


  • Dagen din!

    -klassen syntes Dagen din som vi får utdelt første skoledag var utrolig kjederlig og tung å lese. Derfor tok vi saken i egene hender, å startet arbeidet med nye figurer og illustrasjoner til blokka. Dette skal vi jobbe mer med på slutten av året.


  • Tur til Vigelandsmuseet

    -klassen dro til oslo på ekskusjon. Vi tegnet og tok bilder av s kulpturene på museet.


  • Tria markers

    -vi fikk en liten introduksjon i tria markers. Vi jobbet med forskjellige muligheter teknisk.


  • Sketch Up


    -klassen lastet ned Sketch up fra google som vi brukte til å designe møbler og hus. Jeg arbeidet med mange forskjellige ting, men ble mest fornøyd med salongen jeg designet som kan minne litt om en ost.



  • Hieroglyfer


    -vi jobbet med hierolgyfer, helleristninger, dekorativ skrift og piktogrammer. Jeg tegnet et piktogram som skulle symbolisere en sko. Dette piktogrammet ble en del av en power point presentasjon som også inneholdt fakta om egypt.







  • Arkitektur – Hellas

    -vi jobbet med både en teoretisk del og en praktisk del innen akritekturen i oldtiden

    s Hellas. Vi var delt inn i grupper, og min gruppe besto av Karianne, Anna og Ragnhild. Vi designet og laget en bar som var inspirert av oldtidens Hellas.



  • Romerriket

    -vi jobbet selvstendig med litt teori fra Romerriket og hadde en liten prøve på skolen.

  • Stort format



    -vi tok utsnitt av et bilde 

    som inneholdt akitektur. Jeg balgte en bru, hvor jeg malte med akryl på lerret, i gråfarger og en rødfarge.






  • Photoshop




    -vi har arbeidet med Photoshop både i design og arkitektur og trykk og

     foto. Jeg har arbeidet med flere forskjellige elementer innenfor programmet.







  • Blogg

    -alle i klassen opprettet hver sin blogg som vi skulle bruke i skolesammenheng og legge ut ting vi arbeider med.

  • Middelalderen – jernalderen


    -klassen ble delt opp i grupper på to og to, og fikk hver sin tid under middelalderen. Jeg jobbet sammen med Anna, og vi hadde om jernalderen.




  • NRK

    -klassen var på tur til NRK opplevelsessenteret i oslo. I ettertid jobbet vi med oppgaver om NRK sin visuelle profil.   

onsdag 28. januar 2009

Oppgave: Stort Format


dette bildet er et maleri jeg har malt. deter et utsnitt av et større bilde hvor vi har kunnet velge fager selv. mitt bilde viser en bro over et vann.

PhotoShop





I dag har vi startet å jobbe litt med PhotoShop:D det er kjempegøy, men jeg er ingen reser ennå.. i dag har vi jobbet mest med beskjæring og tekst. her er mitt resultat:) bidet er fra Norwegian wood, på foo fighters konsert!! Her er et før og etter bilde

SketchUp :D




Dette er det første huset jeg gjorde i SketchUp. Det er et eventyr eller fanatishus:D







sofaen eksprimenterte jeg med og brukte mange forskjellige farger. denne var den jeg likte best:D

torsdag 22. januar 2009

Sammendrag: Jernalderen!




Jernalder



-fra 500 f.kr til 1050 e.kr.


Mye har skjedd innen samfunnsforhold, teknologi og relgion. Derfor er jernalderen delt inn i flere perioder:
-Førromersk eller keltisk jernalder: 500 f.kr. Til Kristi fødsel
-Romersk jernalder: Kristi fødsel til 400 e.kr.
-Folkevanringstid: 400-550
-Merovingertid: 550.800-Vikinggtid:800-1050
En klimakatastrofe



Ca. 50
0 f.kr. Starter en dramatisk forværring av klimaet i Norden. Under bronsealderen var klimaet så mildt at husdyr kunne være ute om vinteren, og planter som trengte varme, kunne vokse fritt på østlandet. Derfor kan man si at overgangen til jernalderen og klimaendringene kom samtidig, og det ble generelt kaldere og fuktigere.livsvilkårene ble hardere både for mennesker og dyr, og husdryr kunne ikke lenger væ
re ute om vinteren. Man måtte også planlegge vinteren litt ved å sanke inn mat om høsten og passe på så det var nok til hele


vinteren.Ettersom at man ikke har funnet noen gjenstander etter døde personer, kan man gjette at det ikke var overskudd til å utstyre de døde med noe ekstra. Når noen døde, ble de bare brent og restene ble enten lagt i urner eller ned i jorda.
Nærmere kristi fødsel fant man flere eksempler på rikere kunstneriske utrykk, og etter 200 år har jernet blitt det mest brukte materialet tiøl våpen og redskaper. Nå var det lettere å lage knivblader ovg sverd, og desuten var jerne et fornybart materiale. Smeden var veldig verdifull på denne tiden fordi han kunne gjøre jern til nyttige redkaper både til jordbruk, kjøkken
, og reskapr til krigerne.



KeramikkVed funn av graver og hustufter har det også blitt funnet gjenstander som boller og kar som er laget av leire eller keramikk.
Musikkinstrumentet leirgjøk ble sansynerligvis først funnet på Bjerkheim i Jæren, hvor de fant en 400 år gammel fuglefigur i leire med et hull i pannen man kunne blåse for å få frem toner.




Boligen
gårder og gravsteder lå ganske nær hverandre, fordi gård og slekt ble sett på som en enhet, og hadde man levd på gården skulle man også ha det som hvilested.
Det bodde mange mennesker sammen som i et kollektiv, og alle måtte yte til felleskapet.


En folkevandringsgård
På gården Ullanhaug i Rogaland ligger det tre hus i forskjellige størrelser, hvor det størse er opptil 50m langt. Gilvene er av jord og veggene av stein funn på gulvet tyder på at rommene er blikt brukt til bestemte gjøremål som spinning, veving og kornmaling.

Aller første innlegg:)

Aller første innlegg, å jeg er syk i dag.. men alikevell gjør jeg skolearbeid:p så vet du det Joakim! men jeg heter altså Lene, og går på Bjørkelangen VGS i verdens beste klasse sammen med 6 jenter, og vi har verdens kuleste lærer:P så denne bloggen skal brukes til å legge ut ting vi jobber med på skolen. Så dette blir gøy:D